Maria Tviberg

Gårsdagen bestod av trening. Der fikk jeg møtt med fysio og gjennomført det jeg skulle. Jeg har fortsatt blodpropp i leggen og går på medisiner, som gjør at ting går litt mer trått. Jeg ligger på skjema, men ikke foran som jeg pleier. Det er der jeg liker meg best og jobber hardt for å komme meg dit. Likevel kan jeg trene endel og prøver å gjøre det beste ut av det. De siste dagene har jeg økt sykkel mengden min endel, for det er det som hjelper for å få bort hevelse i kneet. Den er fortsatt ikke borte, men ser for første gang kneskjellet mitt på 9 uker. Når jeg økte sykkel mengden, fikk jeg veldig vondt i leggen, noe som symboliserer at det har blitt for mye. Så da må jeg redusere litt og om en ukes tid kan prøve å øke igjen.

Nå begynner vi å få kontroll på treningsprogram og mengde, noe som fysio og Olympiatoppen hjelper meg med, pluss jeg fikser mye selv.

Gårsdagen bestod av en økt med fysio, og møte med Njie. Deretter gikk turen hjem og rett til OL-studio. Veldig gøy og bli sminket og dullet med. Det er for meg det nest beste når jeg ikke har mulighet til å være med i Korea selv. Dette var så klart årets mål for meg, så det hjelper å ha noe med OL å gjøre på en annen måte. Selvom det er på den helt andre enden av skalaen enn der jeg pleier å være. Trives jeg stort med TV norge og Eurosport.

Gårsdagens trening og fysio sjekk!

Møte med Njie - så mange gode produkter #reklame

Rehab on point! Mange skadde om dagen, kjedelig, men hyggelig med selskap!

Etter OL studio stakk vi og spiste på Tijuana, sen Valentines-date!

Blogg med mobilen - Nouw har en av de beste blogg verktøy på markedet - Klikk her

Likes

Comments

OL

OL gull i natt! Fy søren så utrolig gøy med Ragnhild! Hun har turd å følge sin indre følelse, tatt andre valg enn folk som har gått foran henne. Og i natt viser hun hvor viktig det er å ha eierskap og tro på det du driver med. For det gjør hun!
Sølv i OL, smaker nok som gull for henne.
Stolt over å kunne kalle meg hennes lagvenninne og håper hun får et fantastisk mesterskap. Snakk om å treffe på formen.
Også må vi ikke glemme guttene våre da!! Sølv og gull! For en dag Norge har hatt i Korea så langt!
Gratulerer til alle utøvere og støtte apparat! Skulle så gjerne vært der med dere! Nyt dagen!
Imorgen er det slalåm for damene.

Kaster i meg en grønn smoothie og stikker på trening.
Fysio sjekk, trening, sykkel og intervaller på programmet idag.

Før OL studio kl 16:00.

  • OL

Likes

Comments

Søvn hjelper, fikk sovet en time lenger idag, så i stedet for å sprette opp kl 07:00, så ble det 8:00. Kroppen føles bedre, og føler meg ikke "syk" som jeg gjorde i går. Så da hoppet jeg på sykkelen, syklet en time pluss litt mobilitets øvelser for hoften min. Å gjøre hofte øvelser er en av de mest effektive metodene jeg vet om, for å forebygge knesmerter. Dette er kjedelige små øvelser, ofte føler du ikke at du engang trener, men likevel er det noe av det mest effektive jeg gjør. Framgangen når du kommer i gang med dem er også stor. Kan vise noen øvelser i løpet av de neste ukene.

Så nå bærer det videre på gymmen for å gjøre kne-økten min og styrke overkropp, før jeg skal i OL studio igjen i kveld.

Det er jo bare avlyst der borte - i Korea, men nå skal vinden løye litt, eller det var i hvert fall meldingene før i uken, men vi får se. Om de får gjennomført det som står på planen blir det i hvert fall; utfor menn og storslalåm for kvinnene.

Heia Norge!

Likes

Comments

8 uker siden operasjonen. 2 Måneder, det er lenge føler jeg. Ting skulle nok føltes bedre enn det gjør, men siden jeg har hatt en operasjon på dette kneet her før, fått blodpropp og hatt et veldig stort inngrep har kroppen reagert veldig. I går trente jeg tre økter, mens idag våknet jeg opp småsyk. Et klart tegn som jeg har lært etter mange, mange år og smeller. Det betyr en ting - Ta det mer med ro idag! Det er utrolig kjedelig, når kroppen ikke responderer som den skal. Jeg vil jo kun trene! Jeg føler meg bedre da. Føler meg flink da, jeg liker å gjøre jobben og idag er jobben å lytte til kroppen min som sier nei.

Jeg vil være uten smerter, men idag har vært mye smerter i kne og legg. Jeg fikk syklet en time på sykkelen, men selv det gjorde meg bare mer sår i halsen. Så nå skal jeg hoppe i seng og sove lenge imorgen, så forhåpentligvis kan jeg fullføre de øktene jeg skulle ha idag - imorgen.

Ofte en ting som skjer når man blir syk er at kneet også blir verre, alt henger på en måte sammen.

Dagens program var: Rehab økten, styrke overkropp og 45min-60min sykkel for kneet sin del. Det endte som sagt opp med kun den siste delen. Så får vi krysse fingrene for at jeg blir frisk og at lagvenninnene mine klinker til i slalåmen i natt!


Slenger med et bilde fra krykke banden!

Likes

Comments

En av øktene jeg hadde i går var intervaller. Utfordringen under tidligere opptreninger har vært:

Hvordan trene intervaller og ha høy nok belastning på kroppen uten at det går utover kneet?

Dette er ikke alltid like lett skal jeg si dere, men en de av tingene som har fungert best eller verst, alt ettersom hvordan man ser på det. For det er den beste økten for kneet, men den verste økten for min del - puls-messig. Jeg får opp pulsen og stivner i armene.

Jepp det er padle intervaller. Sist jeg var skadet husker jeg når jeg hadde siste økten på den forferdelige maskinen, som gir meg blemmer og dritt, men når alt kommer til alt. Får den i hvert fall jobben gjort: Jeg blir svett og pulsen blir høy som den skal.

Så da er jeg tilbake på den, hadde første økt på fredag og det gikk overraskende bra. Tror det er litt som den første sykkelturendu har på våren; den første går best, også går det litt trått før det løsner igjen. Vi får se, er i hvert fall stiv, så den har gjort det den skulle. På gymmen i nabolaget er det ingen padlemaskin, men en stakemaskin, så stakk å prøvde den idag. Det funket okay det også. Så da vet jeg at jeg har et alternativ litt nærmere.

Denne opptreningen har jeg valgt å registere meg på et treningssenter nærme meg pluss at jeg trener på Olympiatoppen. Da er det litt mer variasjon og det er greit når jeg har vært mye på Olympiatoppen, kan fort å bli litt lei av samme sted. Så nå har jeg litt flere valg muligheter.

Slenger med et par bilder fra dagens økt som bestod av padling, core og rehab kne-økten min og sykling. Gode 3 timer på gymmen. Sliten nå!

Likes

Comments

OL

Contains affiliate links

Da gjør jeg meg klar til å stikke ned i OL studio. Guri jeg er spent. Vi sitter i studio på Økern - NEP heter det, link her !

Døds kult å være i OL studio, og det gjør alt litt bedre. Når man er skadet blir man veldig utenfor gjengen, sånn er det bare. Du driver plutselig ikke med det samme som de driver med. Jeg håper alle mine lag venninner får det til å klaffe og skal sitte spent med og snakke så pent jeg kan om dem 😘 Gleder meg sånn til å se hva de får til.
Godt og vondt på samme tid, for jeg vil jo dem alt godt, men skulle så gjerne vært der med dem! Det har liksom vært det som har lagt i hodet mitt de siste 2-3 årene. Når ting har gått trått har det motivert meg, for å være med i OL er vel alle atleters drøm. Min drøm var så nærme, og da gjør det godt å få være med, men på en litt annen måte enn først antatt.

Jeg er kledd opp av Line Of Oslo, som er det samme som dem som konkurrerer i OL. Varmer et jente hjerte og være så heldig å få bruke de samme klærne som dem som får være i Korea. Teit, men sånn er det jeg fungerer. Små gleder i hverdagen! Så følg med!
Sendingen er hver dag fra 16:00-20:00, for alle dem som ikke har mulighet til å se på grunn av jobben. Jeg vil kun være der de dagene jentene har kjørt, eller om guttene gjør noe helt fantastisk så fikk jeg lov å komme innom! Men sendingen går hver dag med Susanne og Pål Gordon. Følg med!

HEIA NORGE!

Likes

Comments

Contains affiliate links

Jeg står nok ikke opp i natt, hadde det ikke vært for at jeg var i opptrening, så hadde jeg definitivt gjort det! Desverre blir for mye av morgendagen ødelagt uten søvn.
Planen imorgen er å prøve meg på stake intervaller og kjøre økten min der jeg øver på de øvelsene jeg skal lære meg - kan du lese om her!

Ellers skal jeg vell sykle litt, for å holde kroppen i gang, eller kneet. Venter på at jeg skal få et sånn stativ til sykkelen min så jeg kan se på ting eller lese mens jeg sykler. Da kan mobilen, nettbrett eller en bok ligge foran meg. Her er min sykkel forresten! Døds fornøyd med den! Så da kan jeg sykle når jeg vil, det er kneets beste medisin. Trø rundt på lav motstand for å få i gang kneet og vekk med hevelsen.



Sponset sykkel fra treningspartner

Så jeg sover nok når forhåpentligvis Norge prøver å ta gull i Slopestyle eller alpint. Så skal jeg stå opp tidlig så jeg kan oppdatere meg og følge med på Klæbo og co gå 30 km ski bytte kl 7:15 også har vi skøyter kl 08:00. Så da er jeg klar!

Heia Norge!!

Likes

Comments

OL

Idag har jeg syklet 50 minutter, jeg får endelig lov å sykle igjen!!

Startet dagen med 50 min på sykkelen, og litt yoga etterpå for å prøve å myke opp litt, jeg er blitt så stiv... Tenker på sikt å prøve meg på hot yoga, lest litt om det, og virker spennende å prøve. Må bare bli enda litt mer mobil i forhold til kneet først.

Etter 50 min oppmykning av kneet på sykkelen + se på Marit Bjørgen ta sølv. OL sølv er utrolig bra, og av og til blir jeg litt skuffet når jeg ser trenere ikke så glade ut på tv når de snakker om sine egne utøver ta medaljer i OL. OL er ikke det samme som et wc renn og jeg syntes medaljer er fantastisk!

Ellers har jeg fri idag. Skal se om jeg får lest litt senere, og fikset noen bilder og filmer.

Nå har jeg prøvd min nye kaffemaskin og skal fikse noen kapsler til den pluss vi skal løpe noen ærend.

Kose lørdag! Etterfulgt av kose fredag, i går endte vi faktisk opp med å dra på premieren av 50 shades of grey! Stor koste meg!

God helg!

BTW nå tok akkurat MARTE et nytt sølv i OL i skiskyting! Det er utrolig kult å se på, men svir litt det må jeg ærlig innrømme, så nå må jeg finne på noe annet så ikke følelsene tar helt overhånd her!

Likes

Comments

  • Facebook
  • Snapchat
  • Youtube
  • Spotify
  • Instagram
  • Blogkeen
  • Nouw
FOLLOW ME ON INSTAGRAM@mariatviberg
Få daglige updates her!